"Ni pratar om
kostnader - vet ni vad era tjänstemän lägger pengar på?"
Frågan ställer
föräldrarna till en 28 årig dotter, vars insatser enligt handikapplagen (LSS)
ifrågasätts och dras in för att förmå kvinnan att lämna sin lägenhet och flytta
in i ett särskilt boende i ett annat samhälle här på ön.
Så här beskriver
Bohusläningen ärendet
"Vill spara 700 000 på handikappad
En
kvinna på Orust, 28 år gammal, har ett multihandikapp och bor hemma tillsammans
med sina föräldrar. Hon har hemtjänst dygnet runt samt även sovande jour.
I flera år har Orust kommun
försökt övertyga kvinnan och hennes föräldrar att hon ska flytta till ett
särskilt boende.
Förra året gick kommunen så
långt att man kraftigt skar ner kvinnans hemtjänsttimmar. Men det fick man
inget gehör för och fick bakläxa av både Förvaltnings- som Kammarrätt.
Nu vill kommunen placera
kvinnan på ett särskilt boende, och hänvisar till att det just nu kostar
kommunen 1,6 miljoner kronor med all den hjälp hon behöver i hemmet. På ett hem
skulle kostnaden ligga på 900 000 kronor.
Förvaltningsrätten gav kvinnan
tillfälligt rätt men nu överklagar Orust kommun det beslutet"
Det är mycket i detta ärende
som matte inte förstår. Inte så konstigt, eftersom ärendet är ett personärende
och alltså lyder under sekretesslagen. Och dessutom står uppgift mot uppgift och socialtjänsten kan inte gå ut med information.
Men detta till trots kan inte matte låta
bli att fundera över vad det är som driver socialtjänsten att trotsa både
förvaltningsdomstol och kammarrätt. Och inte inse att man är på fel väg när
inte högsta förvaltningsrätten ger prövningstillstånd.
Enligt lagen ska insatser "främja
jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i
samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den
enskilde får möjlighet att leva som andra."
" Verksamheten
skall vara grundad på respekt för den enskildes självbestämmanderätt och
integritet. Den enskilde skall i största möjliga utsträckning ges inflytande
och medbestämmande över insatser som ges. Kvaliteten i verksamheten skall
systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras."
Hur stämmer detta med den beskrivning som föräldrarna och tidningen ger?
För matte är det självklart att om kvinnan vill bo kvar i sin lägenhet så
ska hon få göra det. Och hur kan man dra ner på insatserna? Har kommunen beslutat att ge insatser så ska
det mycket till för att minska dessa. Det är nämligen något som på
juristspråk kallas gynnande beslut och dom ligger fast såvida inte kvinnans
behov av hjälp blivit mindre. Men det verkar ju inte vara fallet.
Och i vanliga fall brukar det vara bråk åt andra hållet. Människor känner
sig otrygga hemma och vill till ett särskilt boende. Men någon sådan rätt finns
inte enligt socialtjänstlagen. Kan behovet tillgodoses hemma, så ska så ske. Så
varför tänker man tvärtom här? Att tvinga någon att flytta hemifrån till ett
särskilt boende.
Och att begränsa rätten till bistånd av kommunalekonomiska
skäl? Det har aldrig varit lagligt.
En annan sak som matte
funderar över är vem som driver detta ärende. I en vanlig kommun så borde
det finnas ett politiskt beslut, på vilket tjänstemännen agerar. Så det vore spännande
att se vilka riktlinjer tjänstemännen har för detta agerande.
Men det lär matte inte få svar
på för dessa eventuella generella riktlinjer kan hon inte hitta på kommunens
hemsida och om man i utskottet beslutat överklaga föräldrarnas beslut så lär
det falla under sekretesslagen.
Så att svara på föräldrarnas
öppna brev är svårt utan tillräcklig insyn i ärendet och där de få uppgifter
som finns går starkt isär.
Men så mycket är i alla fall
helt klart.
Man får inte begränsa rätten
till insatser av ekonomiska skäl. Och kvinnans önskan väger tungt och ska
därför inte tvingas byta bostad.
Tycker den fyrbenta blondinen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar