" Då kommunen inte kan friskrivas från ansvar
rekommenderar jag att man helt enkelt tar lärdom och inser att Henåns skola blev
dyrare än planerat."
Så skriver författaren Ralph Håkansson i Rapport -
granskning av byggprocessen.
I rapporten ger han en bild av hur allt verkar gått fel från
början till slut.
Rapporten avslutas med några väsentligheter att beakta i
framtida projekt.
·
Att politiska beslut stannar vid fastställande
av översikts- och detaljplaner
·
Att kommunens organisation är tillräcklig och
att resurser med sakkunniga konsulter finns att tillgå om så erfordras
·
Att realistiska tidplaner upprättas
Hur kunde det nu gå så fel att en nybyggd skola för runt 200
miljoner kronor fick stängas innan man hunnit ens hunnit bo in sig ordentligt?
Första punkten tror
matte är den avgörande. Många förtroendemän kan inte låta bli att ha synpunkter
på sådant dom inte begriper.
För hör man orden naturlig ventilation så låter det positivt. Det för tankarna till en röd liten skola på landet där man kan öppna
fönstren och få in den fiska luften. En vaktmästare som vädrar innan alla
barnen kommer på morgonen och som stänger alla fönstren och låser innan natten.
Så fullmäktiges ledamöter tillstyrkte motionen från Centerns
starke man om att utreda möjligheterna till självdrag i Henåns skola. I en
artikel i Bohusläningen före valet 2010 talade han stolt om att förslaget var
hans och att det skulle komma att röna mycket uppmärksamhet. Där fick han rätt
men kanske inte på det sätt han tänkt sig.
Men efter kommunfullmäktige beslut gick det mesta sedan fel.
Enligt rapporten uppfattade inte berörda tjänstemän inom
kommunen beslutet som ett utredningsuppdrag utan gjorde tolkningen att
självdragsventilation var en direkt förutsättning för projektets genomförande.
En uppfattning som bekräftades av entreprenören. "Utan
naturlig ventilation finns det inget projekt alls.
Så går det när en stark politiker visar med hela handen i tekniska
frågor, som han inte behärskar.
Så kommunstyrelsen arbetsutskott åker till Danmark och
kollar in något bra system för ventilation.
Och eftersom ventilationssystemet fick en så avgörande roll
valdes för utförandet av bygget "utförandeentreprenad". Som
teoretiskt sett kan innebära att entreprenören "lutar sig tillbaka" i
avvaktan på att erforderliga handlingar produceras. Och så var det nog lite med
i alla fall ventilationssystemet.
Matte tror att utförandeentreprenör ska man nog bara använda
när det handlar om två kompetenta jämbördiga parter.
Och så uppe på alltihop kunde man inte samarbeta om hur
skolan skulle byggas och se ut. Här hjälpte inte fina ord på ett papper om
samarbete i form av ett partneringavtal.
"Samarbetsklimatet var så dåligt att arkitekten och
partneringsamordnaren slutligen, i avsikt att försöka återställa det förlorade
samarbetsklimatet för projektets bästa gemensamt skrev ett brev med uppmaning
till alla inblandade parter att sansa sig "
En för Sverige mycket ovanlig åtgärd.
Här en bild av samarbetsklimatet.
"Ingen på kontoret vill medverka på projektmötena då
man riskerade att bli rejält utskälld för i stort sett vad som helst…"
Och även mellan Tekniska kontoret och Skolkontoret fanns
uppenbara samarbetssvårigheter.
Och NCC hade 9-10 personer engagerade i ledande positioner.
Medan Orust kommun hade en.
" Så projektet saknade helt enkelt en styrande
projektledare."
Och det är politikens ansvar att se till att det finns
resurser nog att genomföra ett projekt. Så den kritiken kan inte läggas på tjänstemannen.
Och precis som när matte försökte sätta sig in i en helt
annan fråga i Orust kommun så konstaterar författaren till rapporten att
protokollen från projekteringsmötena är undermåliga och svåra att följa då de
inte är skrivna på ett adekvat sätt utvisande fattade beslut eller hur besluts
följs upp, ändrats eller kompletterats.
"Protokollen skrevs i kommunens regi."
Slutsats av rapportskrivaren:
"Då kommunen inte kan friskrivas från ansvar, rekommenderar
jag att man helt enkelt tar lärdom och inser att Henåns skola blev dyrare än
planerat."
Och kommunens skattebetalare lär få öppna plånboken igen. Men
frågan är då om kommunens politiker lärt sig något?
Matte är tveksam. För
matte tror inte att den politiska kompetensen hos kommunens förtroendevalda ligger på den
nivån att man klarar att höja blicken och besluta om visioner och planer för
framtiden.
Nej till exempel arbetet i Framtidsgruppen är en aktuell illustration om att man hellre diskuterar så kallade cykelställsfrågor än
lyfter blicken mot framtiden och har visioner för den.
Och så länge föraktet för kunskap ligger kvar på dagens nivå
i kommunens beslutande församlingar så tror inte matte på en förändring.
Men jag hoppas som vanligt att matte har fel
Den fyrbenta blondinen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar