"Fullmäktiges ledamöter har ett val att göra, antingen ta ansvar
och påverka kommunens utveckling eller så avgå."
" Fullmäktiges presidier måste sluta att gosa med kommunstyrelsen.
Varenda makthavare försöker undvika att släppa de tunga frågorna till fullmäktige. Det kan ge dålig stämning."
Så sa Axel Danielsson till fullmäktiges ledamöter på en
utbildning i kommunallagen precis när
den nya mandatperioden börjat.
Matte har valt att försöka påverka.
Men frågan är om hon på något sätt kan påverka kommunens
utveckling genom att sitta i fullmäktige eller dess presidium?
Hon försöker att inte vara röstboskap till vad andra
beslutat i kommunstyrelsen. Och hon försöker sätta sig in i ärenden och förstå
vad besluten får för konsekvenser för sina väljare. Men det är inte alltid så
lätt.
Att inte gosa med kommunstyrelsen innebär att betraktas som
något som katten dragit in. Eller kanske i klass med en SD:are, alltså någon
man inte lyssnar på oavsett kunskap i just den frågan.
HSB, det vill säga hon som bestämmer, säger att man ska lita
på kommunens tjänstemän. Och det ska man självklart göra.
Men nu sitter matte i fullmäktige som representant för sitt
parti och sina väljare. Och den som
skrivit förslaget till VA-strategin, som fullmäktige ska anta, är expert. Hans
uppdrag är att förklara så att matte begriper. Och som gör att hon kan förklara
vidare för sina väljare varför hon röstat ja till denna VA-strategi. Och vad
strategin kommer att betyda för dem. Men dit är vägen lång.
Fullmäktige ska alltså fatta beslut om en VA-strategi. En
strategi som enligt pappret ska ligga till grund för VA-planen, som påverkar
alla som bor på den stora ön i väster.
VA-planen kommer att påverka på olika sätt. Här några
exempel. Antingen bara genom avgifternas storlek. Eller så bor man i ett område
som kommer att anslutas till kommunalt VA. Med eller utan tvång och när? Eller så bor
man där man måste lösa VA-frågan själv.
Och vilka är då kraven på dom som har enskilda avlopp? Och kan man få bygglov
för att bygga ett hus, med enskilt avlopp, om det kommer att innebära en
ytterligare belastning på miljön? Och kan man få bygglov där det nuvarande
reningsverket inte har kapacitet att ta emot ytterligare abonnenter?
Därför tycker matte att det är viktigt att en VA-strategi
diskuteras med så stor öppenhet och transparens som möjligt.
Men det är mycket i framtagande av denna strategi som matte inte riktigt får att stämma
med god förankring och ett demokratiskt
arbetssätt. Det känns som om det finns någon gravad hund någonstans, men matte kan inte hitta den.
Matte har jobbat länge inom kommunal verksamhet så hon är väl förtrogen med konsten att knycka
från andra kommuner och klippa och klistra in, en förutsättning för att få fram
tjänsteskrivelser i tid.
Men när man klipp och klistrat klart måste man innan
materialet överlämnas till politiken kommunanpassa det. Detta tycker inte matte
skett med VA-strategin.
" VA-planeringen består av flera olika delar. Arbetet påbörjades
hösten 2013 med en sammanställning av nuläget kallad VA-översikt" Och
VA-översikten finns med som bilaga men är daterad 2015-12-15?
Innebär det att man skickat ut förslag till strategi på
remiss innan man fått fram översikten som beskriver läget på Orust idag?
Man säger att VA-strategin tagits fram i samverkan mellan
politiker och tjänstemän. Det är möjligt. Men ingen i mattes parti känner sig
delaktig i framtagandet. Man hänvisar till att partierna fick en inbjudan till en så kallad
Work shop den 8 sep 2015. Nu sägs det att detta var ett möte för framtagande av
en VA-strategi.
Mattes kompis missade den inbjudan. Så Liberalerna hade
ingen representant närvarande. Men vid det mötet presenterade Sweco ett generellt
PowerPoint material, som sedan sänts ut som bilaga till VA-strategin.
Det är rätt svårt att bli så mycket klokare av att läsa
en PowerPoint presentation, när man inte varit närvarande när den drogs. Men
lite klokare blev matte..
För i materialet finns en karta, som visar Källby, en del av
Götene kommun. Och när matte läser Götenes kommuns VA-strategi daterad
2014-03-12 faller pusselbitarna på plats och hon kan plötsligt sätta ord på vad
hon tycker saknas i Orust VA-strategi.
Det är ingen strategi och inget styrdokument.
Det kan alltså inte ligga till grund för det fortsatta
arbetet med en VA-plan, såvida man inte har för avsikt att överlåta till tjänstemännen
att efter eget huvud även ta politiska beslut och prioritera.
I VA-strategin har man alltså knyckt, klippt och klistrat men inte
orkat ända fram, så det saknas förslag till strategiska kommunala beslut för
att politiskt styra upp arbetet med en VA-plan.
Men när väl det arbetet gjorts behövs en politisk diskussion och medborgardialog om vad som ska prioriteras och en tidsplan.
För att exemplifiera vad matte menar. Under rubriken
kommunikation finns i Götenes VA-plan ett antal punkter hur den dialogen ska
skötas. Nedan en av dessa punkter:
" Kommunen ska tydligt kommunicera till medborgarna vilka områden
som utgör VA-utbyggnadsområden, VA-utredningsområden, VA-bevakningsområden och
enskilt VA-område, grunderna för detta samt vad det innebär."
I Orusts VA-strategi finns bara en allmän hållen punkt utan
konkret innehåll att tolka efter eget tycke.
"kommunens dialog med medborgarna….ska
kännetecknas av god framförhållning, tillgänglighet , öppenhet, tydlighet och
enhetlighet."
Kan det vara så att man från majoriteten inte vill eller klarar
att styra. Man föredrar en vag tjänstemannaprodukt utan politiska prioriteringar, eftersom det är enda sättet
att hålla ihop majoriteten och därmed behålla makten över arvodena.
Om inte.
Snälla ta tillbaka förslaget och gör en riktig VA-strategi så
politiken har en möjlighet att påverka
och ta ansvar för hur framtidens VA på Orust ska se ut.
"Fullmäktiges ledamöter har ett val att göra, antingen ta ansvar
och påverka kommunens utveckling eller så avgå."
Tänker den fyrbenta blondinen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar