Intressant
tyckte matte när hon och husse kom hem efter drygt två veckor i solen och
värmen.
Matte
funderar vidare vad dessa ord kan stå för. Bästa tänkbara tillgänglighet,
service och bemötande när du besöker din vårdcentral. Äntligen fattar matte.
Bästa tillgänglighet, service och bemötande gäller alltså bara när man besöker
vårdcentralen. Det är klart. Den höga ambitionen kan man ju ha för det ska
gudarna veta att det är inte lätt att
komma till vårdcentralen och få ta del av dessa insatser. Men lyckas man
komma in så kanske?
Nej inte ens
då. Matte tycker nog att Capio vårdcentral Orust inte präglas av den tillgänglighet
och flexibilitet som hon tidigare mött på t.ex. Capio Specialisthus i Eslöv.
Där blev det en markant förändring till det bättre när man bytte huvudman från
Region Skåne. Men här på Orust är Capio Vårdcentral lite av en nidbild av landstingets
vårdcentraler från anno dazumal.
Matte och jag
diskuterar några exempel från de två år vårdcentralen i Henån varit husse och
mattes vårdval.
Husse fick
ont när han stod på knä och spikande panel på vår nya fina vinterträdgård i
höstas. Han började även få svårt att ta sig upp från den ställningen.
Men ni vet ju
har karlar är. Man går ju inte till sjukvården i första taget. Men en och en
halv månad innan matte och husse skulle dra till solen för att bland annat
titta på fiskar en bit under vattenytan insåg även husse att om det skulle bli
verklighet så fick han nog fixa knäna för annars skulle det bli omöjligt att
komma upp i dykbåtarna.
Så i mitten
på december lyckades han få en tid på vårdcentralen. Matte har sällan sett
husse så frustrerad som när han kom tillbaka efter det besöket och framförallt
efter besöket hos sjukgymnasten.
Följande text
la han in på facebook efter den kontakten.
"Har vart hos sjukgymnasten, som min
läkare skulle informera och tipsa om läget. Jag kan väl inte säga att jag blev
förvånad, när jag fick veta att det inte hade varit någon kontakt. Läkaren har
haft tre veckor på sig, för att få info tre trappor upp i samma hus.
Det blev i stort sett "prov utan värde" den här gången också.
Man ska tydligen själv vara fullständigt säker på vad som är fel med kroppen och hur der ska åtgärdas, innan man kontaktar vården."
Det blev i stort sett "prov utan värde" den här gången också.
Man ska tydligen själv vara fullständigt säker på vad som är fel med kroppen och hur der ska åtgärdas, innan man kontaktar vården."
Då tände matte på alla stubiner och
mejlade verksamhetschefen med kritik mot vårdcentralens sätt att bemöta äldre
människor.
Svaret blev god dag yxskaft. Verksamhetschefen
gömde sig bakom sekretesslagen och meddelande att hon inte kunde diskutera
husses problem med matte utan hans tillstånd. Man baxnar. Det var ju inte det
matte ville utan få till stånd en diskussion om hur man generellt bemöter sina
patienter.
För att inte trötta er med detaljer så
kan matte och jag bara konstatera att husse i god tid före resan kom till
röntgen. Men trots det hann inte behandlande läkare titta på bilderna före
semesterresan, som naturligtvis inte blev vad matte och husse tänkt sig, när
husse inte ens kan komma upp ur sittande ställning utan hjälp på grund av smärta
i knäna.
Så nu när matte och husse kom hem låg där
brev från Capio och väntar på dom. Dels brevet där Capio beskriver sina höga
ambitioner i form av tillgänglighet, service och bemötande samt ett brev från
behandlande (?) läkare som även sökt husse per telefon när han var i solen.
Matte förstår att man inte kan hålla reda på alla patienters semesterresor. Men
om man särskilt ber husse hämta remissen till röntgen på vårdcentralen för att
hinna få svaren före resan så kanske man kunde kolla i journalen innan man
ringer eller?
Ok. I brevet kunde husse läsa vad
röntgen gett och att läkaren ville ha telefonkontakt. Husse ringde direkt. En
veckas väntetid för att få tala med doktorn när man har så ont att man måste knapra
värktabletter för att klara dagen.
Matte tände igen och tvingade husse
att ringa en gång till.
- Ok om du ringer direkt i morgon
bitti så kanske vi kan fixa en akuttid under morgondagen hos en annan
läkare."
Kan någon begåvad människa förklara
för matte varför husse inte kunde få den tiden i går utan måste vänta tills
idag.
För övrigt
står det längst ner på det andra brevet. "Välkommen att kontakta oss om du
har några frågor." Det har som sagt matte gjort men mindre intresse för
att sakligt bemöta den kritiken har nog aldrig matte mött utanför den
offentliga vården.
Så nu väntar
bara matte på att husse ska få den hjälp han behöver så att hon i god tid före
nästa behov av sjukvård har en annan vårdgivare för sig och husse.
Men en sak. Om
många blir behandlade på detta sätt av närsjukvården så är inte matte förvånad
över att akutsjukvården är överbelastad och instämmer i detta gör jag.
Den fyrbenta
blondinen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar