lördag 17 mars 2012

Svensk sjukvård - försök senare!

Svensk sjukvård - försök senare!



För några veckor sedan drabbades jag av akut sjukdom på väg till Stockholm. Insåg efter något dygn att jag behövde komma i kontakt med sjukvården.

Ringde Söderakuten, tror jag den hette. Upptaget, så sonen och jag ringde under 45 minuter från var sin mobil. Napp!  Jag fick nummer 6 i telefonkön. Efter ytterligare 45 minuter kom jag fram. En stressad röst meddelade innan jag hann framföra mitt budskap:

"Alla läkartider är slut för idag,  försök i morgon bitti. Är det riktigt akut så uppsök Södersjukhuset."

En vecka senare tappade jag medvetandet och krampade på flyget till Egypten. Jag insåg efter hemkomsten att jag nog måste uppsöka akuten igen.

Läste instruktionen och ringde först 1177, dvs. sjukvårdsupplysningen. "Knappa in ditt personnummer så …"

Gjorde så. En telefonsvarare meddelade att " det är många som ringer nu försök senare"

Ringde Uddevalla lasaretts växel ett antal gånger. Upptaget. Likadant på NÄL.

Åkte in till Närakuten på Uddevalla lasarett. Fick frågan. Har du beställt tid? Jag bara undrar. Hur gör man det när det inte går att komma fram?

Efter ett antal timmar fick jag en ambulanstransport till NÄL.

Efter ytterligare ett antal timmar på akuten där åkte jag upp till en avdelning.

Efter tre dagar i korridoren fick jag komma in på ett rum. Personalen var fantastisk. Maten god men väntan…..

Så jag skulle vilja veta vad menas med tillgänglighet inom sjukvården. Har den sloganen ersatts med "Det är många som ringer oss nu försök senare eller?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar