onsdag 13 februari 2013

Vänd dig inte i första hand till din vårdcentral utan till akuten om du vill ha hjälp inom rimlig tid!

 Det kom ett brev.  "Din vårdcentral Carema Vårdcentral Orust drivs nu av Capio och har bytt namn till Capio Vårdcentral Orust. Vår ambition är att fortsätta erbjuda dig vård av hög kvalitet med bästa tänkbara tillgänglighet, service och bemötande när du besöker din vårdcentral."

Intressant tyckte matte när hon och husse kom hem efter drygt två veckor i solen och värmen.

Matte funderar vidare vad dessa ord kan stå för. Bästa tänkbara tillgänglighet, service och bemötande när du besöker din vårdcentral. Äntligen fattar matte. Bästa tillgänglighet, service och bemötande gäller alltså bara när man besöker vårdcentralen. Det är klart. Den höga ambitionen kan man ju ha för det ska gudarna veta att det är inte lätt att  komma till vårdcentralen och få ta del av dessa insatser. Men lyckas man komma in så kanske?

Nej inte ens då. Matte tycker nog att Capio vårdcentral Orust inte präglas av den tillgänglighet och flexibilitet som hon tidigare mött på t.ex. Capio Specialisthus i Eslöv. Där blev det en markant förändring till det bättre när man bytte huvudman från Region Skåne. Men här på Orust är Capio Vårdcentral lite av en nidbild av landstingets vårdcentraler från anno dazumal.

Matte och jag diskuterar några exempel från de två år vårdcentralen i Henån varit husse och mattes vårdval.

Husse fick ont när han stod på knä och spikande panel på vår nya fina vinterträdgård i höstas. Han började även få svårt att ta sig upp från den ställningen.

Men ni vet ju har karlar är. Man går ju inte till sjukvården i första taget. Men en och en halv månad innan matte och husse skulle dra till solen för att bland annat titta på fiskar en bit under vattenytan insåg även husse att om det skulle bli verklighet så fick han nog fixa knäna för annars skulle det bli omöjligt att komma upp i dykbåtarna.

Så i mitten på december lyckades han få en tid på vårdcentralen. Matte har sällan sett husse så frustrerad som när han kom tillbaka efter det besöket och framförallt efter besöket hos sjukgymnasten.

Följande text la han in på facebook efter den kontakten.

"Har vart hos sjukgymnasten, som min läkare skulle informera och tipsa om läget. Jag kan väl inte säga att jag blev förvånad, när jag fick veta att det inte hade varit någon kontakt. Läkaren har haft tre veckor på sig, för att få info tre trappor upp i samma hus.
Det blev i stort sett "prov utan värde" den här gången också.
Man ska tydligen själv vara fullständigt säker på vad som är fel med kroppen och hur der ska åtgärdas, innan man kontaktar vården."

Då tände matte på alla stubiner och mejlade verksamhetschefen med kritik mot vårdcentralens sätt att bemöta äldre människor.

Svaret blev god dag yxskaft. Verksamhetschefen gömde sig bakom sekretesslagen och meddelande att hon inte kunde diskutera husses problem med matte utan hans tillstånd. Man baxnar. Det var ju inte det matte ville utan få till stånd en diskussion om hur man generellt bemöter sina patienter.

För att inte trötta er med detaljer så kan matte och jag bara konstatera att husse i god tid före resan kom till röntgen. Men trots det hann inte behandlande läkare titta på bilderna före semesterresan, som naturligtvis inte blev vad matte och husse tänkt sig, när husse inte ens kan komma upp ur sittande ställning utan hjälp på grund av smärta i knäna.

Så nu när matte och husse kom hem låg där brev från Capio och väntar på dom. Dels brevet där Capio beskriver sina höga ambitioner i form av tillgänglighet, service och bemötande samt ett brev från behandlande (?) läkare som även sökt husse per telefon när han var i solen. Matte förstår att man inte kan hålla reda på alla patienters semesterresor. Men om man särskilt ber husse hämta remissen till röntgen på vårdcentralen för att hinna få svaren före resan så kanske man kunde kolla i journalen innan man ringer eller?

Ok. I brevet kunde husse läsa vad röntgen gett och att läkaren ville ha telefonkontakt. Husse ringde direkt. En veckas väntetid för att få tala med doktorn när man har så ont att man måste knapra värktabletter för att klara dagen.

Matte tände igen och tvingade husse att ringa en gång till.

- Ok om du ringer direkt i morgon bitti så kanske vi kan fixa en akuttid under morgondagen hos en annan läkare."

Kan någon begåvad människa förklara för matte varför husse inte kunde få den tiden i går utan måste vänta tills idag.

För övrigt står det längst ner på det andra brevet. "Välkommen att kontakta oss om du har några frågor." Det har som sagt matte gjort men mindre intresse för att sakligt bemöta den kritiken har nog aldrig matte mött utanför den offentliga vården.

Så nu väntar bara matte på att husse ska få den hjälp han behöver så att hon i god tid före nästa behov av sjukvård har en annan vårdgivare för sig och husse.

Men en sak. Om många blir behandlade på detta sätt av närsjukvården så är inte matte förvånad över att akutsjukvården är överbelastad och instämmer i detta gör jag.

Den fyrbenta blondinen

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar