onsdag 10 februari 2016

Klipp och klistra - en väl utvecklad kommunal konstform


"Fullmäktiges ledamöter har ett val att göra, antingen ta ansvar och påverka kommunens utveckling eller så avgå."

" Fullmäktiges presidier måste sluta att gosa med kommunstyrelsen. Varenda makthavare försöker undvika att släppa de tunga frågorna till  fullmäktige. Det kan ge dålig stämning."

Så sa Axel Danielsson till fullmäktiges ledamöter på en utbildning i kommunallagen  precis när den nya mandatperioden börjat.

Matte har valt att försöka påverka.

Men frågan är om hon på något sätt kan påverka kommunens utveckling genom att sitta i fullmäktige eller dess presidium?

Hon försöker att inte vara röstboskap till vad andra beslutat i kommunstyrelsen. Och hon försöker sätta sig in i ärenden och förstå vad besluten får för konsekvenser för sina väljare. Men det är inte alltid så lätt.

Att inte gosa med kommunstyrelsen innebär att betraktas som något som katten dragit in. Eller kanske i klass med en SD:are, alltså någon man inte lyssnar på oavsett kunskap i just den frågan.

HSB, det vill säga hon som bestämmer, säger att man ska lita på kommunens tjänstemän. Och det ska man självklart göra.
 
Men nu sitter matte i fullmäktige som representant för sitt parti och sina väljare. Och den som skrivit förslaget till VA-strategin, som fullmäktige ska anta, är expert. Hans uppdrag är att förklara så att matte begriper. Och som gör att hon kan förklara vidare för sina väljare varför hon röstat ja till denna VA-strategi. Och vad strategin kommer att betyda för dem. Men dit är vägen lång.

Fullmäktige ska alltså fatta beslut om en VA-strategi. En strategi som enligt pappret ska ligga till grund för VA-planen, som påverkar alla som bor på den stora ön i väster.

VA-planen kommer att påverka på olika sätt. Här några exempel. Antingen bara genom avgifternas storlek. Eller så bor man i ett område som kommer att anslutas till kommunalt VA. Med eller utan tvång och när? Eller så bor man där man  måste lösa VA-frågan själv. Och vilka är då kraven på dom som har enskilda avlopp? Och kan man få bygglov för att bygga ett hus, med enskilt avlopp, om det kommer att innebära en ytterligare belastning på miljön? Och kan man få bygglov där det nuvarande reningsverket inte har kapacitet att ta emot ytterligare abonnenter?

Därför tycker matte att det är viktigt att en VA-strategi diskuteras med så stor öppenhet och transparens som möjligt. 

Men det är mycket i framtagande av denna strategi  som matte inte riktigt får att stämma med  god förankring och ett demokratiskt arbetssätt. Det känns som om det finns någon gravad hund någonstans,  men matte kan inte hitta den.

Matte har jobbat länge inom  kommunal verksamhet så  hon är väl förtrogen med konsten att knycka från andra kommuner och klippa och klistra in, en förutsättning för att få fram tjänsteskrivelser i tid. 

Men när man klipp och klistrat klart måste man innan materialet överlämnas till politiken kommunanpassa det. Detta tycker inte matte skett med VA-strategin. 

" VA-planeringen består av flera olika delar. Arbetet påbörjades hösten 2013 med en sammanställning av nuläget kallad VA-översikt" Och VA-översikten finns med som bilaga men är daterad 2015-12-15?

Innebär det att man skickat ut förslag till strategi på remiss innan man fått fram översikten som  beskriver läget på Orust idag?

Man säger att VA-strategin tagits fram i samverkan mellan politiker och tjänstemän. Det är möjligt. Men ingen i mattes parti känner sig delaktig i framtagandet. Man hänvisar till  att partierna fick en inbjudan till en så kallad Work shop den 8 sep 2015. Nu sägs det att detta var ett möte för framtagande av en VA-strategi.

Mattes kompis missade den inbjudan. Så Liberalerna hade ingen representant närvarande. Men vid det mötet presenterade Sweco ett generellt PowerPoint material, som sedan sänts ut som bilaga till VA-strategin.

Det är rätt svårt att bli så mycket klokare av att läsa en PowerPoint presentation, när man inte varit närvarande när den drogs. Men lite klokare blev matte..

För i materialet finns en karta, som visar Källby, en del av Götene kommun. Och när matte läser Götenes kommuns VA-strategi daterad 2014-03-12 faller pusselbitarna på plats och hon kan plötsligt sätta ord på vad hon tycker saknas i Orust VA-strategi.

Det är ingen strategi och inget styrdokument.

Det kan alltså inte ligga till grund för det fortsatta arbetet med en VA-plan, såvida man inte har för avsikt att överlåta till tjänstemännen att efter eget huvud även ta politiska beslut och prioritera.

I VA-strategin har man alltså knyckt, klippt och klistrat men inte orkat ända fram, så det saknas förslag till strategiska kommunala beslut för att politiskt styra upp arbetet med en VA-plan.

Men när väl det arbetet gjorts  behövs en politisk diskussion och medborgardialog om vad som ska prioriteras och en tidsplan.

För att exemplifiera vad matte menar. Under rubriken kommunikation finns i Götenes VA-plan ett antal punkter hur den dialogen ska skötas. Nedan en av dessa punkter:

" Kommunen ska tydligt kommunicera till medborgarna vilka områden som utgör VA-utbyggnadsområden, VA-utredningsområden, VA-bevakningsområden och enskilt VA-område, grunderna för detta samt vad det innebär."

I Orusts VA-strategi finns bara en allmän hållen punkt utan konkret innehåll att tolka efter eget tycke. 

"kommunens dialog med medborgarna….ska kännetecknas av god framförhållning, tillgänglighet , öppenhet, tydlighet och enhetlighet."

Kan det vara så att man från majoriteten inte vill eller klarar att styra. Man föredrar en vag tjänstemannaprodukt utan politiska prioriteringar, eftersom det är enda sättet att hålla ihop majoriteten och därmed behålla makten över arvodena. 

Om inte.

Snälla ta tillbaka förslaget och gör en riktig VA-strategi så  politiken har en möjlighet att påverka och ta ansvar för hur framtidens VA på Orust ska se ut.


"Fullmäktiges ledamöter har ett val att göra, antingen ta ansvar och påverka kommunens utveckling eller så avgå."

Tänker den fyrbenta blondinen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar