tisdag 11 juli 2017

Ledsen men det lär inte bli någon ny Orustbro på länge.




Behovet av en bro mellan Svanesund och Kolhättan har diskuterats under många år. Säkert sedan Tjörnborna genom sin enighet fick över landshövdingen Per Nyström på sin sida och Tjörnbron  byggdes och invigdes 1960.

Och visst,  behovet av en bro är stor för såväl Orustbor, Tjörnbor som turister. Köerna över Tjörnbroarna kan ibland vara svår. Och alla som bor på Orust vet det och försöker undvika att åka till den stora ön i väster på fredagar eller till Göteborg på söndagskvällar.

Så visst det finns ett behov av en bro, som ersätter färjan i Svanesund.

Och i går kom det ett mejl från Liberalernas starkaste pådrivare när det gäller byggandet av en bro i Svanesund.


" Här kommer ett utdrag ur Regeringens budjet propp 2017, som styrker Clases tankar på finansieringen av Nya Orustbron."


" Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för broinvesteringar som ersätter färjor på statens vägnät utan att öka Trafikverkets anslagsförbrukning. För att betala lånekostnaderna för sådana objekt ska Trafikverket använda insparade driftmedel från färjetrafiken."

Tänk att man kan tolka denna skrivning så olika. Inte underligt att oenigheten om vad som är fakta och vad som är Fake News idag är astronomisk.

Matte kan inte se att det i citatet från Regeringens budgetproposition finns någonting som tyder på att den Nya Orustbron skulle ha en gräddfil och per automatik gå före i Trafikverkets prioriteringar.

Det enda som står är att Trafikverket får låna pengar hos Riksgälden utan att det belastar Trafikverkets övriga ekonomi.

Men för det krävs, så vitt matte begriper, att Trafikverket har möjligheter och vilja att prioritera projektet. Och det har man inte, vad matte vet, gjort.

För sett ur Trafikverkets synpunkt så finns det nog andra projekt dom måste prioritera.

Matte, som under stundom, lämnar ön för andra delar av landet kan ju konstatera att Trafikverket har mycket man verkligen borde satsa på. En hel del som redan borde gjorts för decennier sedan.

I dagens Lokaltidning var det till exempel en artikel om missnöjda Stenungsundsbor som ställde sig frågan varför Trafikverket inte prioriterar en säkerhetsbom så att inga fler dödolycka sker hos vid deras järnvägsövergång.

Trafikverket svarar på deras kritik:

" Idag dör i snitt hundra personer om året, och majoriteten av dem dör för att de kommer ut i spåret, inte i plankorsningar. Därför har man lagt de största resurserna på det.."

Och när matte åker tåg till Stockholm kan hon bara konstatera att det behöver göras mycket för att förbättra framkomligheten.

Och väl hos barnbarnen i Stockholm kan hon med egna ögon se hur litet problemet med köer till och från den stora ön i väster är jämfört med behovet av broar och andra lösningar i mer tätbefolkade områden.

Så visst matte kan se att för Orust framtid, där möjligheten att kunna pendla till jobbet i Göteborg är en överlevnadsfråga för ön, är en bro i Svanesund viktig. Men sett ur ett landsperspektiv, vilket måste vara Trafikverkets uppgift, tror inte matte att Trafikverket kommer att låta projekteringen av en bro i Svanesund gå före andra projekt som verket redan lagt in i sin plan.

Så lägg energin på att lobba för att få in projektet i Trafikverkets plan. Det tror matte är den enda realistiska möjligheten att få en bro före 2030.

Dom fyrbenta blondinerna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar