Min gamla förskolechefs ord ekar i huvudet: "Alla
barn har särskilda behov"
Och så är det. Alla barn har särskilda behov men vissa barn
behöver särskilt stöd för att lyckas här i livet.
Tove Lifvendahls serie om barn med olika handikapp som inte
får det stöd inom Stockholms skolor dom enligt skollagen har rätt till är
verkligen läsvärd.
Det är på tiden att skolan inte bara ser till flertalets
behov utan även till dom som behöver särskilt stöd.
När förskolan slutade vara en socialverksamhet med stort
pedagogiskt innehåll och blev en ren utbildningsverksamheten tappade man något
på vägen.
När förskolan var en del av socialtjänsten var den ett redskap
som socialtjänsten utnyttjade för att utjämna skillnader i uppväxtvillkor. På
den tiden kunde man satsa extra på barn med fysiska handikapp, men även på barn med
sociala handikapp från familjer med missbruksproblem eller där intresset för
att utbildning var obefintligt.
När man flyttade fokuset från dom svaga till att forma en
förskola för flertalet tappade man bort dom
som var i behov av särskilt stöd.
Idag måste man i många kommuner ha en diagnos på sitt barn
för att få den hjälp skollagen föreskriver.
Det behövs inga diagnoser för att hjälpa ett barn. Det
behövs bara särskilt stöd för att alla ska kunna utvecklas efter sin förmåga.
Maja som just börjat i förskoleklass. Hon har särskilda
behov för hon är en liten försiktig tjej med stor integritet och rättspatos.
Men dom behoven kan hennes föräldrar tillgodose. Och nu går hon i en klass där
personalen ser henne och hon har redan fått nya kompisar.
Men så var det inte när hon efter inskolningsveckan i slutet
av augusti bytte skola och klass eftersom vuxenvärlden inte klarade att tackla
mobbing i dess linda.
Man gav inte särskilt stöd till den lilla tjej som för två
år sedan blev av med sin storebror i cancer. Man såg inte att hon behövde stöd
för att inte utvecklas till en mobbare. Man valde i stället att säga till Majas
föräldrar att det var nog bäst att flytta på Maja, den mobbade.
Vad skickar det för signaler? Det som börjar med en knappnål
kan sluta med en silverskål.
Eller som för killarna på Lundsberg. Med ett
strykjärn.
Så se till att skolan har resurser att i tid hjälpa och ge
alla barn en chans att utvecklas efter sin förmåga. Det kostar minst på längre
sikt.
Tänker den fyrbenta blondinens matte
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar