måndag 1 december 2014

God service en fråga om vad?


Ringer man sin optiker så svarar dom direkt och man får en tid på stört. Visserligen blir det dyrt men servicen är god.

Ringer man sin bank för att få lite teknisk support eftersom man inte får internetbanken att funka. Så får man vänta.

- Du placeras nu i kö och betjänas av 5 handläggare. Beräknad väntetid är 40 minuter.

Ringer man den enda och privata vårdcentralen här på den stora ön i väster. Så får man helt klart för sig att man stör. Och att läkarna inte har tid. Att  husse  trillar baklänges och ibland skakar, så han knappt kan hålla ett vattenglas, är inget skäl att få en tid inom rimlig tid. 
För även denna läkare, som han haft senaste månaderna, ska sluta för det är så långt att resa till och från Göteborg, där hon bor. Men sköterskan lovar att läkaren ska ringa om två veckor innan hon slutar. Före klockan nio den 8 december. 
Snart två år och fortfarande ingen diagnos. Och framförallt inga försök att ställa någon. Husse suckar och matte måste skriva av sig sin frustration.

Matte, som alltid röstar med fötterna, valde en annan vårdcentral utanför ön för två sedan när hon tyckte att husse inte fick bra vård. Hon tror att denna vårdcentral är bättre. Men vet gör hon inte. Hon har inte behövt testa. Tack och lov. Men när hon fick blodtrycket kollat under ett dygn fick hon rådet att inte besöka kommunfullmäktiges möten. Hon bar nämligen tryckmätaren när hon lyssnade på debatten i fullmäktige. Trycket gick i taket för att sedan sakta dala. Men det är en annan historia.

Och som medborgare på den stora ön i väster sägs det vara näst intill omöjligt att hitta rätt person på kommunen. Och att få ett besked påstås vara ännu svårare.

När frågan diskuterades förra veckan med några av dom ledande politikerna beklagade man detta.

- Men personalen måste ju sköta sitt jobb. Så dom hade inte tid att svara i telefonen.

Ursäkta men för vilka är kommunen till?  Jo sina medlemmar. Och vad är viktigare än att dom får svar på sina frågor och beslut om bygglov och annat.  För om man inte har god service och ges klara besked. Då hamnar man precis där kommunens befinner sig just nu. Alla gnäller och rykten sprids med vindens hastighet.

Men en fråga man kan ställa sig är varför är servicen och bemötandet är bra på vissa ställen och dåligt på andra?

Matte tror det.  Konkurrensen.

Det är stenhård konkurrens mellan våra optikerfirmor. Så man måste vara rädd om sina kunder.

Och visst kan man byta bank om man inte är nöjd. Men fy vad jobbigt. Sätta om lån, byta kort och ställa om varifrån alla räkningar ska tas. Nej det får vara, så dom flesta blir kvar hos sin bank.

Och visst kan man byta kommun när servicen är dåligt och kommunalskatten för hög. Men hur många gör det?  Däremot tittar man nog på nivån på kommunalskatt och hur skolresultatet är när man kan välja kommun och man ändå ska flytta.

Det krävs det tydligen en hård konkurrens för att det ska bli lägsta möjliga kostnad till högsta möjliga kvalitet.

Och husse borde byta vårdcentral tycker matte. Men husse tillhör dom som lider i tysthet, knyter näven i byxfickan  och vill inte bråka.
.

Dumt tycker den fyrbenta blondinen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar