onsdag 26 december 2012

En julafton utan julgodis!


Matte och husse drog till Lyckorna på julafton och lämnade mig ensam här hemma.

Jag fick inte följa med för att mattes Ex var på besök och han kan inte låta bli och mata mig och den sura taxen Mispa. Och Mispa är så missunnsam och vaktar allt sitt godis när jag kommer dit. Och speciellt fånig är hon när mattes Ex är på besök. Föresten är dom lika larviga bägge två och fjäskar för varandra. Och då blir jag rätt svartsjuk när Mispa, det lilla kräket, när hon får mer godis än jag.

Sist jag var där blev Mispa sur för att jag försökte knycka hennes märgben. Så hon flög på mig och där hängde hon som en slips under hakan på mig. Tur att jag har så tjock päls för annars kunde hon tagit livet av mig. Och det bara för ett ynka märgben.

Men hur som helst jag fick alltså ligga här ensam hela julafton. Visst dom gav mig några grisöron när dom åkte men det var väl inget. Jag visste ju precis vad som skulle finnas att äta på Lyckorna.

Och jag tycker det hade varit bättre om jag fått följa med för då hade jag kunnat förhindra katastrofen på heltäckningsmattan i vardagsrummet.

Mattes Ex kan ju som sagt aldrig låta bli att mata alla som inte kan värja sig.  Men för mig är det ju inget problem. Jag kan äta hur mycket som helst. Men Mispa, den lilla fjolliga hunden, klarar ju inte mycket. Så för inte så länge sedan hade mattes Ex  proppat i henne så många köttbullar att familjen morgonen efter fick tvätta mattan i vardagsrummet.

Och nu hade alltså Exet fått stänga order av Mispas matte att inte mata henne så då gav han sig på mattes barnbarn i stället. Plötsligt när dom vuxna fortfarande satt vid matbordet hördes ett himla väsen från vardagsrummet där alla barn vaktade sina julklappar, som strax skulle delas ut.

Den sexårige Isak 6 år kom utfarandes i köket.

- Usch vad äckligt.

Exet som tillhör gruppen hypokondriker satte genast igång en lång och detaljrik föreläsning om vinterkräksjukan. Jonathans mamma tog sin tvåårige son och försvann in i badrummet. Där han fick sitt juldopp i badkaret. När det västa var borta från mattan och en handduk lagts över och alla tröttnat på tjatet om vinterkräksjukan, som enligt Exet har hela Sverige i ett järngrepp, kom en nybadad Jonathan ut från badrummet i famnen på sin mamma, som konstaterade.

"Det var en Dumlekola som satt sig på tvären i halsen."

God fortsättning på julen och ett gott nytt år önskar

den fyrbenta blondinen

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar