måndag 30 januari 2012

Nu har jag bestämt oss



 Så inledde ofta en barnomsorgschef på Orust sin information till sina föreståndare för daghemmen. Daghem får man för övrigt i säga idag. Då går mina vänner förskollärarna i taket för att inte tala om man skulle våga sig att säga dagis.

Men tillbaka till "Nu har jag bestämt oss." Så känns det lite inför kvällens möte hos sossarna på öa. Då ska dom tydligen bestämma oss. Det vill säga, som det stod i tidningen, "då ska vi besluta om vi ska samarbeta med Folkpartiet." Underförstått. Här är det vi som bestämmer även för er. Och så gjorde dom ju redan efter kommunstyrelsens möte. Då dom flesta partierna var samlade inbjöds bara vissa att efter mötet diskutera den politiska situationen. Och den ledande sossedamen påstod sig ha mandat att tala för Folkpartiet. Visserligen är vi ett litet parti men tala för oss själva, det kan vi. Och vi vill framförallt inte bli kollektivanslutna till det Socialdemokratiska partiets åsikter.

När jag var lite sa alltid min mor: att det tre vet. Vet alla. Trots detta tror, i alla fall alla som släppt hemligheter till mig, att dom är ensamma om att veta det samma som alla dom andra är ensamma om att veta. Dessutom tror alla att dom är smartare än alla dom andra. För dom har räknat ut att om dom gör just så, så inträffar detta och då blir deras grupp större  i kommunfullmäktige och då kan dom få det uppdraget med den makten och det arvodet.

Alldeles matt blir jag. Det är så att på lilla Orust vet alla allt inom politiken. Alla vet vem som hoppat av vilken minoritet. Och vem som inte kommer att stödja det förslaget till den på det uppdraget. Så sluta tro att ni är smartare än era politiska motståndare. Och lägg alla kort på bordet och samarbete!!!

Den nya politiska organisationens ledstjärna var transparens och öppenhet. Och vart tog det vägen?????


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar