fredag 13 april 2012

Vindkraft -nej tack!



En  enig  kommunstyrelse på Orust  beslutade i onsdags att säga nej till vindkraft på Orust.

I kommunens översiktsplan finns ett litet område mitt på ön som är angivet som riksintresse för vindkraft. Här ville nu Rabbalshede Kraft bygga tre vindkraftverk. Men nej. Det blev inget av det.

Jag blir så glad att framför allt Centern och Miljöpartiet kommit till insikt att vindkraften inte har någon framtid.

Visserligen gjorde Centerns representant ett försök i Miljö- och Byggnadsnämnden att tillstyrka ansökan. Hon till och med reserverade sig mot beslutet. Men nu blåser det nya vindar och dom ska inte tämjas i  vindkraftverk utan få leva ut sin inneboende kraft  hos  den nya  politiska majoriteten på Orust. Och i helt nya riktningar ska det tydligen blåsa.

Men lite undrande blir jag i min glädje över beslutet.  Hur kan man behandla företagare på detta sätt? Dom måste ju veta  att det som står i Översiktsplanen gäller eller?  Har kommunen sagt att man kan tillåta en utbyggnad av vindkraften på ett visst område och företaget investerar, utreder och söker tillstånd just på det området så borde det blivit ett ja. Men så blev det alltså inte.

Så nu hoppas jag på att Centern och Miljöpartiet får sina partikamrater på riksnivå att följa efter och skippa fortsatt satsning på vindkraften.

Och vem vet kanske blir det dessa  partier som i en snart framtid även förespråkar kärnkraft.

Undrens tid är fortfarande inte förbi

Tror

Den fyrbenta blondinen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar