tisdag 15 april 2014

Den upplevda servicen på Orust får bottenbetyg i ny mätning


Alla har rätt till en åsikt men fakta är något annat.
Att Orustborna upplever att de får dålig service är ett stort problem. Offentlig verksamhet handlar mycket om förtroende och tillit. Och det är tydligen en bristvara här på den stora ön i väster. Men så dålig tror matte faktiskt inte att servicen är att den är sämst i hela landet. Kommunen hamnade på 290 plats dvs. sist.
Men vad vet matte, som vaken har hemtjänst, barn i skolan eller förskolan. Men för något år sedan försökte hon  hjälpa en kompis att få bygglov. Och det bemötandet var väl inte optimalt. Kompisen kunde inte få bygglov då  kommunalt vatten- och avlopp inte fanns i området. När kompisen gick tillbaka till fastigheten och frågade sina grannar visade det sig att dom runt omkring visst hade kommunalt vatten och avlopp. Men det framgick inte av den karta över området som tjänstemännen på kommunkontoret hade tillgång till. Så detta har naturligtvis  färgat matte i hennes uppfattning om hur bygglovsverksamheten fungerar.
Så därför läste matte med stort intresse årets revisionsberättelse, som ska behandlas av kommunfullmäktige i maj. Alla handlingar begärdes ut och kom från kommunen. Så det var bara att försöka sätta sig in i det hela.
Men hela revisionsberättelsen tycker matte är märklig. För det finns anmärkningar. Och  i slutet av revisionsberättelsen står det.
"Vi har också funnit skäl att rikta anmärkning mot miljö- och byggnadsnämnden som inte har en fungerande bygglovsverksamhet."
Och ändå tycker man att dom ska få ansvarsfrihet. Men det är en annan historia.
Så kan man i Bohusläningen läsa att ordförande för miljö- och byggnadsnämnden är lite frågande vad revisorerna egentligen är missnöjda med.
Och det undrar matte också.
Och alla har rätt till en åsikt. Men fakta kräver lite mer. Så matte undrar så, vilken fakta revisorerna bygger sin kritik på. För i handlingarna finns inget om vad det är som gör att bygglovsverksamheten inte fungerar. Hade det inte varit lämpligt att be den auktoriserade revisorn att granska verksamheten innan man säger att den inte funkar.
För vad är det som inte funkar? Fattar man olagliga beslut? Eller tar det för lång tid? Eller följer man inte kommunallagens bestämmelse om att alla ska behandlas lika?

Matte skulle aldrig offentligt våga säga att bygglovsverksamheten inte fungerar om hon inte hade bevis för det. Men våra revisorer vågar. Så för trovärdighetens skull lägg alla korten på bordet och tala om för Orustborna hur ni kommit fram till er anmärkning.

För fram till dess är påståendet att bygglovsverksamheten inte fungerar en åsikt och inte fakta. Och hur ska fullmäktiges ledamöter då kunna ta ställning till ansvarsfrågan?


undrar den fyrbenta blondinen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar