onsdag 23 april 2014

Tankeläsning en förutsättning för att vårdgarantin ska gälla i Västra Götaland?


- Du ser ju inget mindre än elefanter. Konstaterade optikern och skickade en remiss till ögonkliniken.

Efter ett par veckor kom svaret. "Bekräftelse på inkommen vårdbegäran." " Du har tackat ja till vårdgarantin och är uppsatt på vår planeringslista."

"Observera därför att kallelse kan komma från annan ögonklinik eller privat ögonläkare. Du behöver inte höra av dig själv utan kan invänta kallelse."

Bra,  alltså bara att vänta. Efter drygt tre månader utan ett ljud så försöker jag få hitta ett telefonnummer dit jag kan ringa och fråga vad som hänt.

Telefonnumret i brevet gick bara till en telefonsvarare på ögonkliniken i Uddevalla som talade om att jag ville ändra tid så skulle jag trycka 1 och om jag ville ha medicinsk rådgivning skulle jag trycka 2. Och dessutom fick jag återkomma eftersom telefonkön var full.

Försöker med Västra Götalands hemsida. Till slut hittar jag ett telefonnummer till vårdgarantin. Hamnar i växeln någonstans, som tydligen tog emot samtal från alla möjliga håll. För damen i växeln fattade inte vad jag talade om. Får dock till slut ett nummer med upplysning om att dom har telefontid mellan 14-15.
Ringer! Dom svarar direkt!

- Dig stök vi ur vår planeringslista för över en månad sedan. Vi har skickat över dina papper till Capio Medocular i Göteborg, som vi har vårdavtal med. Ring dit.

Gjorde så. Även dom svarade.

- Ja vi har dina papper här. Men första lediga tid är i slutet av maj.

Så var det med den vårdgarantin. Den kräver alldeles klart tankeläsning av oss patienter för att få vård inom dom tre månader som vårdgarantin lovar.

Konstaterar
Den fyrbenta blondinens matte



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar