måndag 14 april 2014

Vad är skillnaden mellan politiker och tjänsteman?



"Tjänstemännen bistår med att skickliggöra politikerna."

En tacker för det. För så står det i Framtidsgruppens skrivelse till kommunstyrelsen.

Men om nu uppdraget är att " skickliggöra " politikerna så förstår jag inte det mejl som kom till mig för någon vecka sedan i egenskap av ordförande för Folkpartiet Liberalerna på Orust.

Mejlet innehöll en uppmaning till samliga partigrupper att gå igenom en medskickad lista över kommunens fastigheter och välja ut dom tio som partiet tycker man kan sälja.

Ursäkta men för detta kräver jag att bli skickliggjord först. En lista med uppskattningsvis närmare femtio objekt. Allt från skolor, ridhus, återvinningsstationer till bostadsfastigheter.
Några fastigheter har jag ingen aning om vad dom används till. Och jag är fritidspolitiker. Mitt yrkesverksamma liv har jag ägnat åt sociala frågor. Jag har alltså ingen utbildning för att bedöma fastigheters skick och vad det skulle kosta att bygga om t.ex. en gammal skola till något annat.

Jag behöver alltså bli skickliggjord för att klara detta uppdrag.

Men å andra sidan trodde jag att det var tjänstemännens uppgift att ta fram underlag utifrån deras kompetens. Ett underlag som svarar på frågorna.Vad har den kommunala verksamheten för lokalbehov? Och är lokalerna lämpliga för kommunal verksamhet? Eller är dom för höga driftskostnader och är opraktiska och bör ersättas med nya?

När det underlaget är klart behandlar utskottet det. Och när man har ett förslag går det till kommunstyrelsen. Eftersom Folkpartiet Liberalerna inte sitter i samhällsutskottet kommer partiets ledamöter, efter diskussion med föreningens medlemmar, ta ställning till utskottets förslag när det kommer till kommunstyrelsen.

Enligt mitt sätt att se det är det så man ska jobba i en kommun. Den styrande lägger förslag som vi i oppositionen får ta ställning till. Vi har även möjlighet att lägga förslag dvs. motioner i fullmäktige.
Men nu vill dom styrande att alla partier ska vara med och styra och ta ansvar. Och det är i och för sig ett alldeles utmärkt förslag. Det är  bara att bilda samlingsregering.

Men det finns ett gammalt ordspråk som säger att man kan inte båda ha kakan kvar och äta upp den.

Så det är bara att välja. Sitt kvar och ta ansvar eller släng in handuken och erkänn att ni inte klarar av att styra och ta ansvar för den stora och vackra ön i väster.


Tänker tanten här ute i skogsbrynet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar