tisdag 7 februari 2012

Nu har fru Cassel bestämt oss


Igår kväll kom via djungeltelegrafen ända hit till Mycklebys skogar ryktet om att det bildats en ny majoritet i Orust kommunfullmäktige.

Första tanken. Kunde dom inte meddelat det tidigare under kvällen så att bland annat jag sluppit sitta och diskutera förslag på lösningar av det politiska dödläget på Orust, som inte längre var aktuella.  Ännu en bortkastad kväll på politikens altare.

Och så kommer pressmeddelandet idag. Moderaterna  har bildat en regnbågsmajoritet.

 I avsiktsförklaringen står det klart att man ska " Genom samarbete och samverkan skapa långsiktig utveckling som gagnar Orust kommun och dess invånare." Tråkigt att inte oppositionen inkluderas i detta.  Här fanns det en överenskommelse mellan samtliga partier att avsäga sig sina uppdrag och att man skulle sedan förhandla och  i samförstånd fördela samtliga uppdrag . Och då kan man inte bara gå in med makt och hävda att nu har jag bestämt oss, som fru Cassel gör. Visst kan man. Det har dom bevisat. Men om man kör över någon så blir det väldigt svårt att sen få dom överkörda  att vara samarbetsvilliga. Informerar man så att människor känner sig delaktiga så kan man komma nästan hur långt som helst. Jag var i veckan på begravning . Mannen, som begravdes, var en stor skogsägare. Den mest generösa jag vet. Frågade man honom så var det aldrig några problem att t.ex. ta en julgran. Men den som tog en gran utan att fråga först fick ett litet helvete. Och så är det även med politiker. Vill man ha alla med på tåget så är det bara att se till att ha alla känner sig delaktiga och det är inga problem. Men använder man maktspråk så sätter alla sig på tvären.

Och nu läser jag  på kommunens hemsida att man ska ändra den politiska organisationen. En organisation som alla partier i kommunfullmäktige var överens om. Och man beslutade att utvärdera efter två år. Nu skrotar man den utan att fråga vad oppositionen tycker.  Man drar ner på antalet förtroendemän samtidigt som man skapar nya arvoderade poster till de sina.



Det är självklart att en majoritet som förlorat en omröstning ska gå. Men att hjälpa en ny majoritet som totalt åsidosätter demokratiska spelregler och som verkar ha drabbats av hybris är ingen lösning på Orust problem på sikt.



Nu tror jag att jag tar mig en tur i skogen för att dämpa mina upprörda känslor.



Den fyrbenta blondinen i Myckleby skog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar