tisdag 14 februari 2012

Politik kan det verkligen vara något?



Vojne vojne!

Här uppe Mycklebyskogen ligger det nysnö. Den ligger som en mjuk blöt filt över allt. Och jag tycker nog att det känns som om även matte har fått en dämpande blöt filt över sig. Och det så här på alla hjärtans dag . Hela dagen igår satt hon framför datorn för att förbereda ett årsmöte hos Partiet i går kväll. Blommor kom hon hem med men inte var hon glad för det.

Undrar egentligen om det där med politik är något vettigt att hålla på med? Ingen motion ger det. Bara högt blodtryck. Och ersättningen räcker ju inte ens till min månadsranson av grisöron. Nej. Jag och husse tycker att matte skulle ägna sig åt något vettigare. Till och med den fåniga kursen i arabiska som hon håller på med verkar mer meningsfull och gör matte gladare än dessa eviga politiska diskussioner som aldrig verkar leder någonstans. Bara ett oavbrutet revirpinkande. Och sånt tycker jag man ska sköta på annat sätt.

Men det är väl inget jag kan påverka. Politik verkar vara något som sitter i generna. Matte kan bara inte låta bli.  Det är nog samma sak som att jag aldrig kan acceptera en katt på marken. Dom ska sitta i träden.

Och matte kan inte låta bli att tala om att hon tycker att dom som vill ha makten borde vara lite ödmjuka och inbjuda till dialog. Det som matte tycker är mest konstigt är att ingen vill prata med henne och hennes partikamrater. Men djungeltelegrafen ljuder så högt att det hörs ända hit hur dom pratar om matte och hennes parti som dom tycker  är så obetydligt att dom borde hålla käften och göra som dom stora och starka säger. Men det har matte aldrig gjort och kommer nog aldrig att göra.

 matte påstår att hon har rätt att driva sin egen uppfattning. Och just nu har hon en plastmapp med något som heter avsägelser av politiska uppdrag som ligger här hemma. Hon säger att dom ska ligga här tills dom som makten har inbjuder till dialog.

Hon påstår att i en frivillig uppgörelse att avsäga sig sina politiska uppdrag är frivillig. Konsigt. Men det verkar dom andra inte fattat. Hon påstår att det inte kan finnas någon en skyldighet att lämna sina uppdrag när majoritetsförhållandena inte ändrats utan bara förändrats. Det som hänt är att ju bara att ett parti byter från ena laget till det andra.

Så matte väntar bara på invit till diskussion om hur går man ska gå vidare och då  försvinner plastmappen från mitt hem.

Vad jag är glad att matte bara har ett uppdrag som ersättare i en nämnd. Och det lovade hon mig redan i november att hon skulle lämna.

Nej nu tar jag och går ut och rullar mig trött i den nya snön.

Den fyrbenta blondinen i  Mycklebyskogen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar